Felle discussie in de raad over parkeerbeleid: Broeksma verdedigt ‘doorslaand succes’

Felle discussie in de raad over parkeerbeleid: Broeksma verdedigt ‘doorslaand succes’
Foto: Pixabay

GRONINGEN – De evaluatie van de nieuwe parkeermaatregelen leidde woensdagavond in het Groningse Stadhuis tot een scherp debat tussen wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) en de oppositiepartijen CDA en VVD. Waar Broeksma het parkeerbeleid als een “doorslaand succes” bestempelde, spraken de oppositiepartijen van een “melkkoe” en hekelden ze het gebrek aan draagvlak onder bewoners.

De nieuwe parkeermaatregelen, die eerder dit jaar zijn ingevoerd, leveren de gemeente flink wat extra inkomsten op. Dat overschot stelt het college in staat om volgend jaar de tarieven voor bezoekersvergunningen te verlagen. Zo daalt de prijs van 37,50 naar 25 euro per jaar en zakt het bijkooptarief naar 40 cent per uur. Ook de maatschappelijke parkeervergunning wordt bijna gehalveerd in prijs, van 131,40 naar 65,70 euro.

Volgens Broeksma en zijn coalitiepartijen tonen de cijfers aan dat het beleid werkt. De flexibele bezoekersregeling met een jaarlijks urensaldo zorgde voor een stijging van bijna vijfduizend vergunningen (ongeveer 21 procent). Uit de eerste analyses blijkt bovendien dat 85 procent van de gebruikers met de nieuwe regeling uiteindelijk minder betaalt dan voorheen.

Kritiek vanuit CDA en VVD

Toch klonk er felle kritiek vanuit de oppositie. Etkin Armut (CDA) stelde dat het college “onvoldoende oog heeft voor draagvlak” in de wijken. Volgens haar werd betaald parkeren soms ingevoerd op basis van enkele klachten, terwijl de meerderheid dat niet wilde. Ze wees daarbij op de wijk Hoornse Meer, waar haar partij een “zwartboek” met klachten opstelde.

Armut waarschuwde: “Laat in Hoogkerk, Vinkhuizen en Reitdiep niet hetzelfde gebeuren. Voer eerst een draagvlakonderzoek uit voordat je betaald parkeren invoert.”

Rik Heiner (VVD) sloot zich daarbij aan en noemde de maatregelen “een melkkoe”. Volgens hem haalt de gemeente tientallen miljoenen euro’s op onder het mom van regulering. “De auto is geen luxe, maar voor veel mensen een noodzaak. Dat de gemeente nu een cadeautje uitdeelt door tarieven te verlagen, komt alleen omdat er te veel is geïnd.”

Heiner pleitte ervoor om de opbrengsten — volgens hem zo’n 30 miljoen euro — te gebruiken voor de bouw van ondergrondse parkeergarages. In zijn verkiezingsprogramma wil de VVD bovendien het betaald parkeren grotendeels afschaffen, behalve in de binnenstad.

Broeksma: “Betaald parkeren is geen probleem, maar een oplossing”

Wethouder Broeksma verweerde zich stevig. Hij noemde het beleid juist een bewijs dat gereguleerd parkeren werkt: “De hogere opbrengsten maken een tariefverlaging mogelijk. Dat is geen melkkoe, dat is efficiënt beleid.”

Tegenover Heiner zei hij: “U wilt garages bouwen die leeg zullen blijven, met daaromheen gratis parkeren. U zegt dat het waterbedeffect niet bestaat, maar blijft zoeken naar meer parkeerplekken. Dat betekent bomen kappen en gras weghalen. Betaald parkeren is geen probleem, maar een oplossing.”

Heiner reageerde fel en noemde de voorstelling van zaken “oneerlijk”: “Wij willen geen flats vol parkeerplaatsen, maar fatsoenlijke voorzieningen voor een kleine schil rond de binnenstad.”

Draagvlak en ‘dictatuur van de meerderheid’

Het debat laaide verder op toen het ging over draagvlak. Armut bekritiseerde het besluit van de raad om bij toekomstige uitbreidingen geen draagvlakonderzoek meer verplicht te stellen. “We hebben betaald parkeren ingevoerd in een wijk waar de meerderheid dat niet wilde. Dat is niet hoe je met bewoners omgaat,” aldus Armut.

Broeksma reageerde fel: “U heeft niet met alle bewoners gesproken. Ik spreek óók de mensen die zeggen dat het zo niet langer kon. Als u zegt dat we pas iets mogen doen als 51 procent van de mensen het wil, doet u onrecht aan de minderheid. Dat is de dictatuur van de meerderheid.”

De spanning bereikte een hoogtepunt toen Broeksma Armut vroeg of ze de bewoners aan de Hondsruglaan had gesproken. Armut antwoordde geërgerd dat ze “vaak genoeg” met de wethouder aan tafel had gezeten en zijn weergave “heel raar” vond.

Coalitie prijst resultaten

De coalitiepartijen stonden pal achter Broeksma. Rita Pestman (PvdA) benadrukte dat de verlaging van de tarieven laat zien dat het beleid werkt: “Mensen merken dat er naar hen geluisterd wordt.”

Benni Leemhuis (GroenLinks) stelde dat de maatregelen “grosso modo goed werken”: “We reguleren de schaarse ruimte, er komt meer groen en er is meer plek om te spelen. Bovendien vloeien de opbrengsten terug naar een mobiliteitstransitiefonds, waarmee fietsenstallingen kunnen worden gerealiseerd.”

Ook Laurent Dwarshuis (ChristenUnie) sprak van “positieve resultaten”, vooral voor maatschappelijke organisaties: “De verlaging van de maatschappelijke parkeervergunning helpt vrijwilligers en verenigingen.”