DANTUMADIEL – De gemeente Dantumadiel heeft dinsdagavond officieel een nieuw college van burgemeester en wethouders gekregen. Tijdens een openbare raadsvergadering werden de wethouders Kees Wielstra (Gemeentebelangen Dantumadiel), Rommy Kempenaar (Sociaal Links), Tom Bakker (SGP) en Tieme Heeringa (FNP) beëdigd en geïnstalleerd.
Wielstra en Kempenaar maakten ook in de voorgaande twee bestuursperiodes deel uit van het college. Met de benoeming van vier wethouders telt Dantumadiel één wethouder meer dan in de vorige bestuursperiode. Samen met burgemeester Anja Haga vormen zij de komende vier jaar het dagelijks bestuur van de gemeente.
Nieuwe raadsleden beëdigd
Door de overstap van verschillende raadsleden naar het college kwamen meerdere zetels in de gemeenteraad vrij. Tijdens dezelfde vergadering werden de nieuwe raadsleden Ydo de Vries (GBD), Gerrie van der Meulen-Jansma (Sociaal Links) en Durk Holwerda (FNP) beëdigd.
Daarnaast zijn drie nieuwe steunfractieleden benoemd: Jelle Jitze Veenstra, Gert-Marten Oldersma en Wypkje Dijk.
Coalitieakkoord ‘Ferantwurde Foarút’
Tijdens de vergadering stond ook het nieuwe coalitieakkoord Ferantwurde Foarút centraal. In dit akkoord zijn de belangrijkste plannen en ambities van de coalitie voor de periode 2026 tot 2030 vastgelegd.
De coalitie wil de komende jaren werken aan een sterke, leefbare en toekomstbestendige gemeente, waarbij de kracht van de mienskip een belangrijke rol speelt. Met de installatie van het nieuwe college en de beëdiging van de nieuwe raadsleden is de nieuwe bestuursperiode in Dantumadiel officieel van start gegaan.
